UKENYTT

Dagens vers


Tirsdagstreff
Tirsdag 14. april fikk vi oppleve et rikt og velsignet formiddagstreff da Misjonsbefalingen kom på besøk. Åpningen med sangen “Min Jesus lever” ble et sterkt øyeblikk som satte tonen for resten av samlingen. Det var en stund preget av kraft og nærvær, hvor fokuset ble rettet dit det hører hjemme, på Jesus. Han lever, Han er sentrum, og det er for Ham vi samles.

Torill delte et innledende ord med utgangspunkt i “Frykt ikke” fra Jesaja 41. Det ble en tydelig og oppmuntrende påminnelse om at vi ikke trenger å frykte, fordi Gud er med oss. Han er fortsatt den samme i dag. En Gud som løser lenker, setter mennesker fri og møter oss midt i våre livssituasjoner. 

Gjennom samlingen fikk vi også høre flere sterke og personlige vitnesbyrd. Det ble delt historier om hvordan Jesus har grepet inn i liv preget av håpløshet, uro og fortvilelse og hvordan Han har vendt det til håp, fred og nytt liv. Det var tydelig at dette ikke bare er noe vi leser om, men noe vi får være vitne til også i dag.

“Fader, du gjør det igjen” satte ord på mye av det som ble delt denne formiddagen. En tro på at Gud fortsatt handler, fortsatt løfter mennesker opp med sin sterke hånd, og fortsatt forvandler liv.

Vi går videre med en forventning om at vi skal få se enda mer av det Gud gjør, at mennesker skal bli frelst, satt fri og få erfare hans kjærlighet.

 

Evangelisering 

Fredag formiddag var vi ute igjen for å møte forbipasserende elever i storefri og dele evangeliet om Jesus. Denne gangen var det en av de unge voksne og en av de eldre i menigheten som stod sammen utenfor Betania, og delte ut vafler og kake. 

Flere elever og forbipasserende stoppet opp, og vi opplevde en tydelig åpenhet og vilje til å lytte. Samtaler oppstod, og evangeliet ble delt med mennesker som ellers kanskje ikke ville oppsøkt det.

Mot slutten kom to gutter bort til bordet. Da evangeliet ble forkynt, ble det tydelig at Gud rørte ved hjertet til den ene av dem. Han ønsket å bli frelst ved å omvende seg, tro og bekjenne Jesus som sin Herre. Han ble bedt gjennom til frelse, fikk en god klem og et bibelkort med seg videre. Nå blir han fulgt opp og veiledet inn i menighet gjennom en venn.

Betania UngVoksen
Fredag kveld arrangerte Laget en samling i samarbeid med Betania og Puls, med fokus på et spørsmål mange kan kjenne seg igjen i: Hva svarer vi når noen spør hvorfor vi er kristne, og hvordan kan vi bli tryggere i å snakke om tro med andre?

Kvelden var lagt opp som en praktisk og involverende samling, der målet var å gi konkrete nøkler til gode trossamtaler.

Torbjørn Brennum underviste om hvordan vi kan dele vårt eget vitnesbyrd, forkynne evangeliet og møte spørsmål som kan oppstå i samtaler om tro. Undervisningen ble hele veien fulgt opp med praksis, der vi gikk sammen to og to for å øve på å dele sin tro, formidle evangeliet og samtale om utfordrende spørsmål i trygge rammer. Det var et stort oppmøte og et sterkt engasjement gjennom hele kvelden.

Senere på kvelden tok mange turen ut på Markens gate, og fyrte opp en bålpanne. Her fikk mange øvd opp frimodigheten hvor alle deltok aktivt i å møte mennesker og forkynne at Jesus frelser. Flere av oss deltok aktivt i samtaler, evangeliet ble delt, og mennesker ble bedt for med håndspåleggelse.

Gjennom hele kvelden opplevde vi både åpenhet og en tydelig ledelse fra Gud. Det ble en kveld hvor troen ikke bare ble snakket om, men levd ut i praksis.

 

Strikkeklubb
Vi samles igjen til strikkeklubb lørdag 25. april kl. 12–14, hvor vi strikker til misjonsarbeidet i Bolivia, deler liv og gode samtaler, og bygger fellesskap på tvers av generasjoner. Gjerne ta med eget håndarbeid eller strikkeprosjekt du jobber med!

Velkommen!

Dugnad
Vi samles igjen til vår årlige dugnad! Onsdag  6. mai kl. 17:00 kommer vi sammen for å bidra til vedlikeholdet av bygget vårt. Vi avslutter kvelden med mat og godt fellesskap. Håper du har mulighet til å bli med!

Dåp!
Søndag 7. juni blir en spesiell dag i fellesskapet vårt. Kristine Ryen-Paulsen kom inn i menigheten høsten 2025 som nyfrelst. Vi har fått være vitne til hvordan Gud har virket i livet hennes. Nå ønsker hun å ta det neste steget og la seg døpe, som et synlig vitnesbyrd om troen hun har fått.

Søndagsmøtet starter kl. 11:00 og blir et vitnemøte, med brødsbrytelse og sang ved Betania Singers.

Etter møtet tar vi følge sammen til Bystranden, hvor dåpen finner sted. Der vil Olav Dahl dele noen ord og be. Deretter vil Daniel Pettersen og Michael Gjøtterud, som fikk lede Kristine til frelse, stå sammen med henne i dåpen.

Vi håper mange har lyst til å bli med, det betyr mye å få stå ved Kristine da hun tar dette viktige steget i troen!

 

Tiden fremover:

Fredag 24.04 kl.19:00 – Betania UngVoksen

Lørdag 25.04 kl.19:00 – Strikkeklubb

Søndag 26.04 kl.17:00 – Søndagsmøte
Tale: Peter Haltorp
Sang: Gospelkoret Exodus
Søndagsskole
Kafé etter møtet

Mandag 27.04 kl.19:00 – Bønnemøte

Tirsdag 28.04 kl.11:30 – Tirsdagstreff

Tale: Misjonær Tore Johannesen
Sang: Tom Georg Gabrielsen
Musikere: Helge Johannesen og Steinar Nedland

Fredag 01.05 kl.19:00 – Betania UngVoksen

Søndag 03.05 kl.11:00 – Søndagsmøte
Tale: Tore Johannesen
Sang: Betania Lovsang
Brødsbrytelse
Søndagsskole

Mandag 04.05 kl.19:00 – Bønnemøte

Onsdag 06.05 kl.19:30 – Dugnad!

Fredag 08.05 kl.19:00 – Betania UngVoksen

Søndag 10.05 kl.17:00 – Søndagsmøte
Tale: Torsten Mentzoni
Søndagsskole
Kafé etter møtet

Mandag 11.05 kl.19:00 – Bønnemøte 

Tirsdag 12.05 kl.11:30 – Tirsdagstreff

Tale: Gunnar Jeppestøl
Sang: Betania SIngers

Fredag 15.05 kl.19:00 – Betania UngVoksen

Søndag 17.05  – Vi har ikke søndagsmøte 17. mai på grunn av Grunnlovsdagen.

Vi ønsker dere en fin feiring!

Nytt fra Eswatini! – Per Arild og Berit Weiby på tur

Vi er tilbake i Eswatini. Sammen med en norsk delegasjon,representanter fra Tanzania, Mosambik og Swazier fra ulike misjonsorganisasjoner og kirke samfunn, deltar vi i en 3 dagers nordic summit» på Bethesda Church Centre i Nhlangano. Dag 1 er unnagjort. Vi var også innom NATICC og fikk en fyldig presentasjon av arbeidet.i går var den norske delegasjonen på besøk hos Sight of Hope på Ekuthuleni misjonsstasjon etter gudstjenesten i Bethesda FECF.

Norske delegasjon var med på skoleandakt på Edwaleni High School i dag.Her var ca 925 elever samlet for å prise Gud og høre Hans Ord.

Vi har også vært på befaring på to ny-planta menigheter hvor det bygges møtelokaler, hatt samtaler med FECF Church Board og søndagsskole komite. Nå må vi begrense kjøringen fordi det er bensin mangel i landet. Idag var det ingen bensin å få her i Nhlangano. I kveld begynner påskemøtene på Edwaleni og vi blir med der i morgen og søndag.

Påskemøtene ble avsluttet med ca 1000 mennesker til stede,som lovet og priste Gud her på Edwaleni, Eswatini. Pastor Mlangeni talte kraftfyllt om ta opp vårt kors og følge Jesus. Etter møte var det matservering til alle.

UKENYTT

Dagens vers

Tirsdagstreff
På siste tirsdagstreff 17. mars, samlet vi 58 deltakere til en fin og velsignet stund sammen. Det var godt å samles, dele fellesskap og rette blikket mot Herren.

Evangelieteamet var til stede og delte både ord og vitnesbyrd. Det gjorde inntrykk å høre hvordan Gud virker, og å bli minnet om kallet vi alle står i.

Midt i samlingen løftet vi stemmen sammen i sangen «Han er min sang og min glede». En enkel, men sterk bekjennelse. Vår glede ligger ikke først og fremst i omstendighetene, men i hvem Gud er. Midt i både det lette og det tunge, kan Han være vår sang. Den som bærer oss, gir oss håp, og fyller hjertet med en dypere glede enn det ytre kan gi.

Det var en god stund preget av nærvær og fellesskap. Vi opplevde at Herren var til stede.

Vi er takknemlige for det som skjer når vi samles, og gleder oss allerede til neste gang som blir tirsdag 14. april kl.11:30!


Evangelisering
Fredag som var, var vi igjen ute på evangelisering! Det er noe vi gjør annenhver fredag, rett utenfor Betania. Vi er til stede i storefri fra kl. 11–12, midt blant elever og andre mennesker som er på vei forbi.

Denne gangen var vi 8 stykker som deltok, og det ble en veldig fin stund. Vi delte ut over 60 vafler, noe som skapte mange naturlige møter og åpnet opp for gode samtaler.

Det ble flere ekte og meningsfulle samtaler, og denne gangen fikk vi også be for noen av ungdommene, noe som opplevdes både sterkt og oppmuntrende.

Neste gang vi er ute er fredag 3. april, bli gjerne med i bønn!

Betania UngVoksen
Fellesskapet i UngVoksen er i vekst, og det er utrolig gøy å se hva Gud gjør i denne gjengen!

På siste møte ønsket vi å utfordre deltakerne litt ekstra i å forkynne, og vi gjennomførte aktiviteten «Pick it up and preach». Dette innebærer at flere forhåndsbestemte temaer blir lagt frem og trukket i tilfeldig rekkefølge. Når et tema trekkes, kan hvem som helst velge å ta det og dele. Man får litt forberedelsestid, før man holder en kort tale på rundt fem minutter.

Det ble en veldig vellykket kveld, hvor flere tok steg ut i frimodighet og delte. Det skapte mange sterke og ekte øyeblikk, og det var tydelig at Gud virket gjennom det som ble sagt.

Kvelden var preget av Guds nærvær, med bønn og lovsang!

Vi er takknemlige for det som skjer, og gleder oss til å se videre hvordan Gud leder UngVoksen-fellesskapet.

Strikkeklubb
Strikkeklubben fortsetter å være et varmt og inkluderende fellesskap, hvor vi samles én lørdag i måneden fra kl. 12–14.

Dette er et lavterskel fellesskap hvor vi både får være kreative og dele liv. Vi strikker til misjonsarbeidet i Bolivia, samtidig som vi utveksler ideer, samtaler og bygger relasjoner på tvers av alder og bakgrunn.

Vi sitter rundt bordet og blir bedre kjent med hverandre. Noen strikker, andre lærer, og noen har med seg andre kreative prosjekter som maling eller håndarbeid. Det viktigste er ikke hva vi lager, men fellesskapet vi får oppleve sammen.

Vi opplever at dette er et åpent og godt samlingspunkt for alle, unge og eldre, kvinner og menn. Kanskje kan dette også være en fin lørdagsaktivitet for flere i menigheten?

Neste samling er lørdag 25. april. Du er hjertelig velkommen, enten du kan strikke, vil lære, eller bare ønsker å komme for fellesskapet!

Skjærtorsdag
Vi ønsker å samles til møte skjærtorsdag 2. april kl. 11:00 i Betania.

Denne formiddagen legger vi til rette for et enkelt og nært møte, med fokus på det Jesus har gjort for oss. Det blir vitnemøte med rom for å dele det Gud legger på hjertet, og vi samles også til brødsbrytelse.

Betania Lovsang leder oss i sang, og vi ser frem til en fin stund sammen!



Årsmøte & menighetsmøte
Vil minne om årsmøte og påfølgende menighetsmøte onsdag 08.04 kl. 19:30 i Betania.

Dette er en viktig samling for menigheten, hvor vi får se tilbake på året som har vært, tiden fremover.

Vi håper så mange som mulig har anledning til å komme og være med.

 

Tiden fremover:

Fredag 27.03 kl.19:00 – Betania UngVoksen

Søndag 29.03 kl.17:00 – Søndagsmøte
Tale: Geir Johannessen
Sang: Betania Lovsang
Søndagsskole
Kafé etter møtet

Mandag 30.03 kl.19:00 – Bønnemøte

Torsdag 02.04 kl.11:00 – Skjærtorsdag
Vitnemøte & Brødsbrytelse
Sang: Betania Lovsang

Fredag 03.04 kl.19:00 – Betania UngVoksen

Mandag 06.04 kl.17:00 – 2. påskedag
Tale & Sang: Harald Busch
Søndagsskole
Kafé etter møtet

Onsdag 08.04 kl.19:30 – Årsmøte deretter menighetsmøte

Fredag 10.04 kl.19:00 – Betania UngVoksen

Søndag 12.04 kl.17:00 – Søndagsmøte
Tale: Torsten Mentzoni
Sang: Betania Lovsang
Søndagsskole
Kafé etter møtet

Mandag 13.04 kl.19:00 – Bønnemøte 

Tirsdag 14.04 kl.11:30 – Tirsdagstreff

Tale & Sang: Misjonsbefalingen

Fredag 17.04 kl.19:00 – Betania UngVoksen

Søndag 19.04 kl.17:00 – Søndagsmøte
Tale: Pål Andre Wigart fra Evangeliesenteret
Sang: Betania Singers
Søndagsskole
Kafé etter møtet

 

Tirsdagstreff

Sparebanken Norge sponset Betania

Vikar for menighetssekretær på plass

Vi er så heldige å ha fått inn Henrik Reme som vikar for Elisabeth, når hun skal i fødselspermisjon. Henrik begynte opplæringen 10/6 slik at han skal være godt innkjørt når høsten begynner. Det er nå han som håndterer menighetens telefon nr 904 28 577. Henrik kommer til å være tilgjengelig på kontoret mandag til onsdag kl. 09:00 til 15:00.

Snart er det JesusFestival

Onsdag 26. til søndag 30. mars er det tid for JesusFestivalen 2025. Du er velkommen til en fullspekket uke.

Det er Betania Kristiansand som er vertsmenighet for festivalen, mens Kristiansand Misjonskirke Salem og nettavisen Verdinytt er medarrangører. Det er ingen påmelding, og det er gratis inngang, så her er det bare å sette av dagene. Hele programmet finner du på nettstedet www.jesusfest.no.

Fra onsdag til søndag blir det utfordrende og tankevekkende appeller og panelsamtaler, sterk forkynnelse, musikalske opplevelser, lovsang og bønn – og fellesskap rundt god mat og god kaffe i kafeen mellom møtene. Alt dette skjer i lokalene til Betania i Elvegata 10 i Kristiansand. I tillegg kommer to kinoforestillinger i festivalens regi (mer om det lenger nede i teksten).

Får du ikke anledning til å være til stede, kan du følge det aller meste av festivalen direkte på Kanal 10. Sendingene blir også strømmet på Verdinytt.no, og der kan du dessuten se møtene når som helst i opptak senere. Men det er likevel noe eget over å være til stede i atmosfæren, så kom og bli med om du kan!

Den styrende tanken for JesusFestivalen er å inspirere til fornyet, frimodig Jesus-etterfølgelse og Jesus-begeistring i en etter-kristen kultur. Dette gjør man gjennom møter og samtaler med fokus på sentrale og tidsaktuelle temaer og utfordringer. Her skal du få et innblikk i programmet – dag for dag.

Artister som møtte Jesus

Festivalen starter med et musikalsk fokus onsdag kveld. Klokken 17.30 åpner vi festivalen med besøk av musikkjournalist og forfatter Olav Solvang, som er aktuell med boken Over stjernene – 208 artister om den kristne troen.

I boken presenterer han artister som i større og mindre grad, i kortere og lengre perioder, uavhengig av miljøer og bransjer, har snakket, skrevet og sunget om kristentroen på plateinnspillinger, konserter og i det offentlige rom.

Boken inneholder historier om oppvekst, valgets kvaler, oppgjør og forsoning, og – ikke minst – en rekke livsforvandlende møter med Jesus. Denne onsdagskvelden vil forfatteren ta oss med inn i et utvalg av historiene om hvordan artister som har preget musikkverdenen fra 1960-tallet til vår tid, lot sin kristne tro komme til uttrykk. Overskriften over foredraget hans er: Slik ble de omvendt – artisters vei til Jesus.

Solvang har fulgt den kristne og den sekulære populærmusikken siden tidlig på 1960-tallet. Han har vært redaktør for musikkbladet Treff, deretter kulturjournalist i avisen Vårt Land, og som frilanser skriver han fremdeles om musikk i Vårt Land.

Onsdagskvelden fortsetter med konsert klokken 19.00, der lokale artister fremfører sanger av Johnny Cash, Kris Kristoffersen og Billy Joe Shaver. På plattformen står Johnny Lund, Tom Magnussen, Steven Kvinlaug, Mona Edvardsen Selseng, Frank Fjellvang og Harald Thune.

Navigasjon i møte med kjønnsideologien

Torsdag formiddag inviterer festivalen til lederdag med Mikael Wandt Laursen, som leder paraplyorganisasjonen FrikirkeNet i Danmark. Pastorer og ledere er spesielt invitert til å delta denne formiddagen, men alle er velkommen til å delta.

NB: Til akkurat denne samlingen ønsker vi forhåndspåmelding, blant annet fordi lunsj inngår i programmet. Skriv «Påmelding torsdag formiddag» i en e-post der du oppgir navn og telefonnummer, og send den til post@jesusfest.no.

I bakgrunnen for tematikken denne formiddagen, er at mer enn 50 frikirker og kristne organisasjoner i Norge nylig har skrevet under på «Felleskristen erklæring om kjønns-og seksualitetsmangfold». Festivalen spør: Hvor går veien videre for underskriverne, for alle oss som har et konservativt, klassisk bibel- og verdisyn i disse spørsmålene? Hvordan møte kristne som tenker annerledes, og hvordan vinne mennesker for Jesus som ikke deler våre etiske standpunkt?

Mikael Wandt Laursen har skrevet boken «Tro, kirke og homoseksualitet», der han fra et klassisk, konservativt syn forklarer hva Bibelen lærer om ekteskap og homofili. Samtidig har han evnet å bygge bro til mennesker som ikke deler hans tros- og verdistandpunkt. Lederdagen varer fra klokken 10 til 13. Vi starter med å lytte til Wandt Laursens undervisning fra klokken 10 til 11.30, så blir det lunsj fra 11.30 til 12 og til slutt panelsamtale ledet av Verdinytt-redaktør Tor-Bjørn Nordgaard, der Wandt Laursen samtaler med Truls Olufsen-Mehus fra Kristent Ressurssenter og ledere fra ulike kirker.

#Norden «etter Gud»

Klokken 17.30 på torsdag spør festivalen: Hvordan går det egentlig i Norden – «etter Gud»?

Utgangspunktet for appeller og samtale i denne samlingen er dette:

Norden har brutt med sine kristner røtter. Fruktene av dette blir stadig tydeligere. Norden lider under en meningskrise. Når Gud ikke finnes, og tilværelsen ikke har noen overordnet hensikt, hva skal da gi livene våre retning?

Avkristningen er også dårlig nytt for fosteret i mors mage. Stortinget har utvidet abortgrensen fra uke 12 til uke 18. Barn er i det hele tatt ikke så velkomne til verden. Fødselsraten for kvinner i Norge er nå nede på 1,4. Skal folketallet opprettholdes, må det ligge på 2,1. I den andre enden av livet, melder debatten om dødshjelp seg på med økende styrke.

Mot dette dystre bakteppet vil vi likevel holde fram: Det er håp! Ifølge den britiske historikeren Arnold Toynbee (1889-1975) er det alltid «en skapende minoritet» som har stått i spissen for store endringer i en sivilisasjon. Det kan skje igjen!

Først blir det appeller på 3 x 15 minutter ved Truls Olufsen Mehus, Lars Dahle og Randi Førsund. Deretter blir det panelsamtale ledet av Tor-Bjørn Nordgaard, der Cecilie Røinaas, leder av Velg Livet, deltar sammen med appellantene.

Vekkelsesmøte med Oase-grunnlegger

Torsdag, fredag og lørdag kveld inviterer festivalen til vekkelsesmøter klokken 19.30. Her blir det Jesus-fokusert forkynnelse som vil løfte, inspirere og kanskje også utfordre deg. Hver kveld leder Tony og Lise Guldbrandsen forsamlingen i lovsang.

Torsdag kveld er det ingen ringere enn Jens Petter Jørgensen som taler. Han var med på å grunnlegge fornyelsesbevegelsen Oase på 1970-tallet og ledet den i 20 år. Jørgensen har reist over hele landet som bibellærer og forkynner i mer enn 40 år. Ikke minst har han vært med på å utdanne en mengde pastorer og kristenledere ved Ansgarskolen.

En kirke for vår tid

Fredag formiddag fra klokken 12 til 14 skal du få møte dansken, svensken og nordmannen som brenner for å bygge kirker som når ut til mennesker som ennå ikke tror.

Vi får igjen lytte til Mikael Wandt Laursen, som forteller at «i Danmark kommer nå mennesker til tro utenfor kirkeveggene.»

– Vår oppgave som kirke, er å koble oss på det Gud gjør i landet. Danmark ligger kanskje fem år foran Norge, men vi opplever nå at kristne mennesker igjen er interessante, og at mennesker med integritet og tro blir lyttet til, sier han.

Etter ham kommer den svenske presten Mats Nyholm fra S:ta Clara kyrkan i Stockholm. Han besøkte også JesusFestivalen i 2023. Her kan du lese historien om kirken han representerer – en historie om hvordan en kirke som var døden nær, ble oppvekket til nytt liv og i dag pulserer syv dager i uken.

Vi har til slutt med oss Mark Wootton, pastor i Lyngdal Misjonskirke, som samtaler med, og gir respons til talerne.

«Kirken trenger rebranding»

Klokken 17.30 på fredag skal forfatter og PR-rådgiver Peder Tellefsdal snakke om temaet Hvordan bli relevant i vår tid uten å miste kjernen i kristendommen.

– Mange menigheter i Norge har enten tilpasset seg tidsånden, eller de gjemmer seg i sine avlukker. De er enten «kameleon-kirker», eller «skilpaddekirker», hevder Peder, som peker på en vei han mener gir håp.

Den tredje veien han ser for menighetene, er at det går an å bli en «løve-kirke». Tellefsdal er kjent som forfatter av boken Rebranding the Church.

Etter foredraget blir det panelsamtale ledet av Betanias pastor Torsten Mentzoni, der Tellefsdal møter blant andre Dagen-kommentator Espen Ottosen, svenske Mats Nyholm og Konrad Grimestad fra Vigeland.

Fra Vigeland og Vats

I møtet klokken 19.30 på fredag taler Arthur Robertsen, evangelisten fra Mandal som mange husker fra stormøtene under vekkelsen på Vigeland. I vinter er han med på møter i vestlandsbygda Vats, der også mange har søkt frelse den senere tiden. JesusFestivalen er glad for at han også tar turen til Betania.

Troen går frem blant unge

Lørdag klokken 12 er temaet: Den overraskende nye interessen for tro på Jesus blant unge voksne i Norge. Flere medier har den senere tiden meldt at unge mennesker viser en økende åndelig interesse. Frikirkene merker at stadig flere kommer til tro, og kristne festivaler samler flere enn noen gang. På festivalen spør man: Har tidevannet snudd?

Du får høre innlegg på 3 x 15 minutter ved svenske Niclas Ljung, Lars Dahle fra Mediehøgskolen Gimlekollen og Espen Ottosen fra Dagen. Etterpå leder Torsten Mentzoni panelsamtale der Svein Kåre Dahl fra misjonstjenesten Sett og hørt og Hannah Træen fra Randesund Misjonskirke deltar sammen med de tre appellantene.

Festivalkino: Sebastian Stakseths liv

I løpet av festivalhelgen blir det to unike muligheter til å få med seg sterke filmopplevelser. Den første er lørdag ettermiddag klokken 17.00. Da har festivalen leid Aladdin Kulturhus, hvor filmen om den svenske tidligere gangster-rapperen Sebastian Stakseths liv settes opp.

Filmen Miséria forteller en historie som ligger nært opp til Stakseths egen livshistorie – om et liv i rus, kriminalitet og mørke – der lyset til slutt fikk beseire mørket.

Filmen hadde premiere sommeren 2024 og har toppet kinolistene i en lang rekke svenske byer – men den har bare vært vist ved noen få anledninger i Norge.

Fra filmen til festivalen

En av skuespillerne som dukker opp i filmen Miséria, er Betz Assefa, som også i det virkelige liv har vært en av Sebastian Stakseths venner både før og etter at de kom til tro på Jesus.

Han og Stig Morten Seiersted har begge sterke historier om hvordan livet deres har blitt forvandlet. De dukker opp med en appell i kinosalen på slutten av filmen – og på kvelden taler de på møtet i Betania klokken 19.30. Dette er kvelden for alle som er nysgjerrige på hvor radikale forandringer en tro på Jesus kan føre til i et menneskes liv.

Man behøver ikke å noengang ha satt sin fot i en kirke før, for å komme til både Aladdin og Betania. ALLE er velkommen.

Festivalgudstjeneste

Søndag klokken 11 holdes det siste møtet på JesusFestivalen 2025. Da blir det festivalgudstjeneste i Betania, med tale av svenske Niclas Ljung fra Immanuelskyrkan i Malmø. Det blir også vitnesbyrd fra personer fra S:ta Clara kyrkan i Stockholm.

Festivalkino nummer to: Bonhoeffers liv

Og til slutt: Avslutningen på JesusFestivalen 2025 skjer i samarbeid med Kristiansand Kino – der festivalen setter opp en eksklusiv før-premiere for en helt ny film om livet til den legendariske tyske presten Dietrich Bonhoeffer. Det er første gang filmen vises i Norge.

Filmen har fått tittelen Bonhoeffer – Pastor. Spy. Assasin. Den er laget av det amerikanske produksjonsselskapet Angel Studios, og visningen i Kristiansand er blitt mulig gjennom samarbeidet med Mats Nyholm, som representerer filmdistributøren med de nordiske visningsrettighetene.

Her er det et begrenset antall billetter tilgjengelig, og det er grunn til å tro at salen blir fullbooket på forhånd. Foreløpig er billettene ikke gjort tilgjengelig. På slutten av filmen blir det apell ved Mats Nyholm.

JesusFestivalen ble første gang arrangert i 2022, og har hittil vært arrangert to ganger i Salem og to ganger i Betania. JesusFestivalen 2025 blir altså den femte i rekken.

Programmet kan fortsatt bli oppdatert – følg med på nettsiden www.jesusfest.no.

Tor-Bjørn Nordgaard

Høstens oppstart!

Høstens oppstart i Betania er endelig her, og vi er glade for å være samlet igjen til møter, fellesskap og bønn. Vi ser frem til alt Gud vil gjøre i våre liv og i menigheten denne sesongen. Sammen ber vi om at arbeidet Han har startet i oss, skal bære rik frukt, og at vi kan få være til velsignelse for andre.

Velkommen til Kristiansand på UiA 20.09:

Da Laget arrangerte «Velkommen til Kristiansand» på UiA fikk Betania UngVoksen, sammen med Kåre R. og Torfinn K. være med på stand og inviterte de nye studentene til fellesskapet vårt. Betania fikk også æren av å lede lovsangen, og det ble en flott stund med over 150 studenter samlet. Guds nærvær var merkbart til stede, og vi er dypt takknemlige for muligheten vi fikk til å møte og inkludere de nye studentene. Vi ser frem til hva Gud vil gjøre videre blant oss i tiden fremover!

Turgruppe 27.09:

Betania turgruppa la turen til Kongsgård kolonihager og vi fikk en vidunderlig rusletur mellom hager som bugnet av frukt og blomster. Under kaffepausen, delte «tursjef» Svein et godt andaktsord  med oss, om at vi kunne få legge alle våre bekymringer på Jesus». 

Menighetsweekend 30.09:

Menighetsweekenden på Gautestad fjellstue var helt fantastisk, for et vakkert sted, med en nydelig utsikt! Det var en stor glede å dele fellesskap på tvers, og oppleve den enheten som Gud har gitt oss. Guds nåde og Ånd var tydelig til stede hele helgen, og vi er dypt takknemlige for alle de oppmuntrende og inspirerende ordene som ble delt. Det var virkelig en helg fylt med velsignelse og fellesskap.

Tirsdagstreff 03.09:

Så er vi i gang med tirsdagstreff i Betania igjen, til stor glede for mange. På tross av regn samlet vi fullt hus i dag. Tormod var møteleder og ga oss en oppmuntrende velkomsthilsen om  det «håpet vi har som et anker for sjelen».

Betania Singers sang flere av sine innholdsrike sanger, og Turid og Anne Marie stod for serveringen.

Dagens taler var Olav Dahl og han videreførte tanken om det «sikre  og faste anker». Jesus inviterer oss inn i  et fellesskap og  viser oss den vei vi skal vandre. Vi kan stole på at det frelsesverk Jesus fullførte da han døde for våre synder, holder, uansett hva enn som måtte komme på i livet.  Har vi tatt imot frelsen, har vi også fått renselsen. Hvem som helst kan komme og ta imot, uforskyldt av nåde. Vi kan også komme med våre byrder til Jesus. Ja, vi kan til og med bære hverandres byrder, for så legge dem over på Herren.

Takk for et fint Tirsdagstreff!

Tiden fremover:

Onsdag 11.09 kl.19:00 – Apologetikk-kveld 

Torsdag 12.09 kl.17:00 – Stjernebarna

Fredag 13. 09 kl.19:00 – Betania UngVoksen

Søndag 15.09 kl. 17:00 – Søndagsmøte
Tale: Torsten Mentzoni
Sang: Betania Lovsang
Søndagsskole og kafé!

Mandag 16.09 kl.19:00 – Bønnemøte
Tirsdag 17.09 kl.11:30 – Tirsdagstreff 

Tale: Helge Robertsen
Sang og Musikk: Tom Georg Gabrielsen & Vidar Søyland
Torsdag 19.09 kl.17:00 – Stjernebarna

Søndag 22.09 kl.17:00- Søndagsmøte

Tale: Torsten Mentzoni

Sang: Sveinung Hølmebakk 

Søndagsskole og kafé!

Mandag 23.09 kl.19:00 – Bønnemøte

Torsdag 26.09 kl.17.00 – Stjernebarna

Fredag 27.09 kl.19:00 – Betania UngVoksen
Søndag 29.09 kl.17:00 – Søndagsmøte 

Tale: Terje Gustavsen

Sang: Betania Singers

Søndagsskole og kafé!

Mandag 30.09 kl.19:00 – Bønnemøte

Tirsdag 01.10 kl.11:30 Tirsdagstreff 

Tale og Sang: Evangelieteamet fra Arendal

Torsdag 03.10 kl.17:00 – Stjernebarna

Søndag 06.10 kl.11:00 – Søndagsmøte

Brødsbrytelse
Tale: Torsten Mentzoni
Sang: Tom Magnussen

Søndagsskole og kafé!

Menighetsweekend 30. august – 1. september!

Bli med på menighetsweekend på Gautestad Fjellstue! Dette er en flott mulighet for både unge og gamle til å samles for sosialt samvær, aktiviteter og åndelig fellesskap. 

Lovsangskveld

Vi var 40 stk. som samlet oss  til en inspirerende kveld med bønn og lovsang. Guds nærvær var tydelig gjennom hele samlingen, og det var en kveld fylt med dypt fellesskap og godt samvær. Vi ser frem til flere slike kvelder sammen!